Τοξικά Πλοία: Οι απαντήσεις της ελληνικής ναυτιλίας (upd)

Στο πλαίσιο της έρευνας για τη διάλυση των πλοίων, το Reporters United απηύθυνε σχετικά ερωτήματα στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, στους ομίλους Αγγελικούση, Βαρδινογιάννη, Κωνσταντακόπουλου, στις εταιρείες Diana Shipping και Eurobulk, και τέλος στην περιβαλλοντική οργάνωση HELMEPA.

9 Φεβρουαρίου 2021
9 Φεβρουαρίου 2021

Μέχρι στιγμής μας απάντησαν οι εταιρείες Diana Shipping και Costamare και η HELMEPA, περιβαλλοντική οργάνωση που χρηματοδοτείται αποκλειστικά από τη ναυτιλιακή κοινότητα. Δημοσιεύουμε στη συνέχεια αυτούσιες τις ερωταπαντήσεις.

Δεν απάντησαν η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, ο όμιλος Αγγελικούση, ο Όμιλος Βαρδινογιάννη, η Eurobulk (Αριστείδης Ι. Πίττας). Για το ίδιο θέμα (διάλυση πλοίου Skyfrost) είχε ερωτηθεί ο όμιλος Λασκαρίδη από το Reporters United προ της δημοσίευσης σχετικής έρευνάς μας αλλά δεν είχε απαντήσει. Σε περίπτωση που λάβουμε τις απαντήσεις τους, θα τις αναρτήσουμε αυτούσιες εδώ.

Μπορείτε να διαβάσετε την έρευνά μας εδώ.

Diana Shipping

2.2.2021 | Ερωτήσεις προς την κ. Σεμίραμις Παληού, Deputy CEO

Αξιότιμη Κυρία Παληού,
Ονομάζομαι Νικόλας Λεοντόπουλος και είμαι δημοσιογράφος. Ήθελα να σας απευθύνω ορισμένες ερωτήσεις για το θέμα της ανακύκλωσης πλοίων, για λογαριασμό του Reporters United, ενός δικτύου για την ερευνητική δημοσιογραφία στην Ελλάδα.
Η οργάνωση Shipbreaking Platform δημοσίευσε σήμερα Τρίτη 2 Φεβρουαρίου την ετήσια έκθεσή της σχετικά με τον απολογισμό της διάλυσης πλοίων σε παγκόσμιο επίπεδο μέσα στο 2020.
Στο πλαίσιο αυτό θα θέλαμε να σας απευθύνουμε τις εξής ερωτήσεις:

  1. Ποια είναι η θέση της HELMEPA ως προς το θέμα της διάλυσης πλοίων σε εγκαταστάσεις της νοτιοανατολικής Ασίας με δεδομένο ότι (α) η πρακτική απαγορεύεται από την ΕΕ και (β) καταδικάζεται ως εξαιρετικά βλαπτική για το περιβάλλον και τα ανθρώπινα δικαιώματα από οργανώσεις όπως η Greenpeace και η FIDH (International Federation for Human Rights);
  2. Σύμφωνα με την έκθεση της Shipbreaking Platform, βάσει δεδομένων που προέρχονται από ανοιχτές πηγές, το πλοίο ORFEUS (ΙΜΟ: 9225809) της εταιρείας σας Diana Shipping εστάλη για διάλυση στο Τσάτογκραμ του Μπανγκλαντές. Είναι ακριβές αυτό; Αν ναι, γιατί η εταιρεία σας ακολουθεί αυτή την πρακτική;
  3. Πώς συμβιβάζεται η πρακτική αυτή της εταιρείας σας με τη θέση σας ως προέδρου της HELMEPA, μιας οργάνωσης για την προστασία του περιβάλλοντος;
  4. Σκοπεύει η εταιρεία σας να αλλάξει την παραπάνω πρακτική της και να στραφεί σε βιώσιμες πρακτικές ανακύκλωσης όπως κάνουν πολλές ναυτιλιακές εταιρείες και επιτάσσουν οι νόμοι της ΕΕ;
  5. Ως πρόεδρος της HELMEPA έχετε πάρει ή σκοπεύετε να πάρετε πρωτοβουλίες εναντίον της διάλυσης πλοίων στην νοτιοανατολική Ασία;

Μιας και η έκθεση της Shipbreaking Platform δημοσιεύτηκε σήμερα, αναμένουμε τις απαντήσεις σας το συντομότερο δυνατό ώστε να τις αναρτήσουμε στο σάιτ μας.
Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας και είμαι στη διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση.
Με εκτίμηση,
Νικόλας Λεοντόπουλος

3.2.2021 | Απαντήσεις της Diana Shipping

Dear Mr. Leontopoulos,

We write further to your below e-mail message, which has been relayed to the undersigned for reply.

In response to your message and in order to set the record straight, please note that the Company has no relationship whatsoever with the vessel called “Orfeus”. From the IMO Number you stipulate below, we note this refers to the m.v. “Norfolk”, which the Company, through a separate wholly-owned subsidiary, sold for further trading to an unaffiliated third party on February 26, 2020, with the unit having been delivered to her purchasers on March 11, 2020. 

In addition, please allow us to direct you to the Company’s Environmental, Social and Governance report posted on our website (www.dianashippinginc.com ), which, for your ease of reference, can be accessed under the heading “Investors”, sub-heading “ESG Reports”.

Finally, insofar as we are not entitled to comment on Helmepa’s work, we kindly ask you to contact Helmepa directly on queries related to that Association.

Best Regards,

4.2.2021 | Follow-up προς την Diana Shipping

Αγαπητή Κυρία ,
Σας ευχαριστώ πολύ για την άμεση απάντησή σας.Ήθελα να σας ζητήσω τις εξής διευκρινίσεις:
1. Θα μπορούσατε να μας πείτε τον αγοραστή του Norfolk; Καθώς δεν αναφέρεται στο δελτίο τύπου της Diana Shipping, προσπάθησα να τον βρω μέσα από τη βάση δεδομένων equasis όπου όμως ως τελευταίος ιδιοκτήτης του πλοίου αναφέρεται η Diana:

image.png

2. Πώς είναι σωστό να αποδώσουμε στα ελληνικά το “for further trading”; Σκέφτηκα το “περαιτέρω εμπορία” αλλά δεν γνωρίζω αν είναι δόκιμο.
3. Επειδή οι ερωτήσεις εστάλησαν προς την κ. Παληού, σε ποιον θα θέλατε να αποδώσουμε τις απαντήσεις; Σε εσάς ή στην κ. Παληού; Και αν τις αποδώσουμε σε εσάς, πώς θα θέλατε να αποδώσουμε τον τίτλο σας στα ελληνικά;
Σας ευχαριστώ,
Νικόλας

4.2.2021 | Απάντηση της Diana Shipping

Dear Mr Leontopoulos,

Further to your email below, please find herebelow our reply following the same numbering:

1.       Lyra Trading Limited.

2.       «Περαιτέρω χρήση μεταφοράς φορτίων».

3.       You can/may state that “the Company has replied as follows:”

Costamare (όμιλος Κωνσταντακόπουλου)

2.2.2021 | Ερωτήσεις προς την Costamare

Αξιότιμη Costamare,
Ονομάζομαι Νικόλας Λεοντόπουλος και είμαι δημοσιογράφος. Ήθελα να σας απευθύνω ορισμένες ερωτήσεις για το θέμα της ανακύκλωσης πλοίων, για λογαριασμό του Reporters United, ενός δικτύου για την ερευνητική δημοσιογραφία στην Ελλάδα.
Η οργάνωση Shipbreaking Platform δημοσίευσε σήμερα Τρίτη 2 Φεβρουαρίου την ετήσια έκθεσή της σχετικά με τον απολογισμό της διάλυσης πλοίων σε παγκόσμιο επίπεδο μέσα στο 2020.
Στο πλαίσιο αυτό θα θέλαμε να σας απευθύνουμε τις εξής ερωτήσεις:

  1. Σύμφωνα με την οργάνωση, βάσει δεδομένων που προέρχονται από ανοιχτές πηγές, πέντε πλοία της εταιρείας σας (ZAGORA, NEAPOLI, SINGAPORE EXPRESS, KAWASAKI, KOKURA) εστάλησαν για διάλυση στο Αλάνγκ της Ινδίας. Είναι ακριβές αυτό;
  2. Η διάλυση πλοίων σε μη εγκεκριμένες από την ΕΕ εγκαταστάσεις (όπως αυτές στις οποίες διαλύθηκαν τα πλοία της Costamare) απαγορεύεται από τον Κανονισμό 1257/2013 της ΕΕ. Αν τα όσα αναφέρει η Shipbreaking Platform είναι ακριβή, γιατί τότε η εταιρεία ακολουθεί αυτή την πρακτική;
  3. Πώς τοποθετείστε απέναντι σε οργανώσεις όπως η Greenpeace και η FIDH (International Federation for Human Rights) που υποστηρίζουν ότι πρόκειται για πρακτική κατά του περιβάλλοντος και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων αντίστοιχα;
  4. Πώς συμβιβάζεται η πρακτική αυτή της εταιρείας σας με τη συμμετοχή και δράση εξεχόντων μελών της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου σε περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες; Για παράδειγμα, ο Καπετάν Βασίλης Κ. Κωνσταντακόπουλος υπήρξε πρόεδρος της HELMEPA το 1996 και το 2008.
  5. Κανένα από τα προαναφερθέντα πλοία δεν ήταν ελληνικής σημαίας. Γιατί η Costamare χρησιμοποιεί στα πλοία της τις λεγόμενες σημαίες ευκαιρίας (Flags of Convenience), πρακτική που κατά τον ΟΟΣΑ συνδέεται με πρακτικές φοροαποφυγής, κακών εργασιακών συνθηκών και ελλιπούς προστασίας του περιβάλλοντος;
  6. Σκοπεύει η εταιρεία να αλλάξει ρότα και να στραφεί σε βιώσιμες πρακτικές ανακύκλωσης όπως κάνουν πολλές ναυτιλιακές εταιρείες και επιτάσσουν οι νόμοι της ΕΕ;

Μιας και η έκθεση της Shipbreaking Platform δημοσιεύτηκε σήμερα, αναμένουμε τις απαντήσεις σας το συντομότερο δυνατό ώστε να τις αναρτήσουμε στο σάιτ μας.
Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας και είμαι στη διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση.
Με εκτίμηση,
Νικόλας Λεοντόπουλος

8.2.2021 | Η απάντηση της Costamare

Ευχαριστούμε για το ενδιαφέρον σας στην Costamare.

Σε συνέχεια του μνήματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σας, παραθέτουμε σημεία που αφορούν στη δραστηριότητά της Costamare, ενώ για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε το site της εταιρείας www.costamare.com.

Η Costamare είναι μια εταιρεία εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης (New York Stock Exchange, NYSE) και δεσμεύεται σε πολύ αυστηρούς κανόνες και πρότυπα που αφορούν -μεταξύ άλλων- τόσο σε θέματα διαφάνειας, εταιρικής διακυβέρνησης και υπεύθυνης επιχειρηματικότητας, όσο και στην προστασία και διαφύλαξη του περιβάλλοντος. Ως εισηγμένη εταιρεία, είναι συνεχώς υπόλογη στο επενδυτικό κοινό και εποπτεύεται από την αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (Securities and Exchange Commission). Κατ’ επέκταση οι όποιες επιχειρηματικές αποφάσεις, λαμβάνονται, δημοσιοποιούνται αλλά και ελέγχονται στο πλαίσιο που ορίζουν οι σχετικοί κανονισμοί και ρυθμίσεις.  

Σε ό,τι αφορά στο περιβάλλον, η δέσμευσή της εταιρείας είναι διαρκής και απαρέγκλιτη και αποτυπώνεται στην περιβαλλοντική πολιτική της, στο πλαίσιο της οποίας έχει υιοθετηθεί ένα ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Περιβάλλοντος που περιλαμβάνει τις στρατηγικές φιλοδοξίες, τους στόχους, το σχέδιο δράσης και το αντίστοιχο χρονικό πλαίσιο για την επίτευξή τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Costamare υπήρξε από τις πρώτες εταιρείες που ήδη από το 2008 συμμετείχε σε εθελοντικό πρόγραμμα για την καταγραφή των εκπομπών CO2 από τα πλοία της, ενώ το περιβαλλοντικό πρόγραμμα της εταιρείας, που υπόκειται σε τακτικούς εξωτερικούς ελέγχους, είναι πιστοποιημένο με βάση το πρότυπο ISO 14001:2015.

Επιπλέον, η Costamare ακολουθεί διαδικασίες διαχείρισης και αναφοράς ESG, οι οποίες ενσωματώνονται στο σύστημα διαχείρισης ποιότητας, ασφάλειας και περιβάλλοντος της εταιρείας (QSEMS). Ως εκ τούτου, τα περιβαλλοντικά θέματα αντιμετωπίζονται ως μέρος των βασικών δραστηριοτήτων της Costamare, διασφαλίζοντας ότι οι πολιτικές της εταιρείας για την αειφορία αποτελούν αναπόσπαστο μέρος των δραστηριοτήτων της. Προς διευκόλυνσή σας, παραθέτουμε συνημμένα το δημοσιευμένο ετήσιο Environmental Social Governance Report 2019.

Με εκτίμηση,

Costamare Shipping Company S.A.

HELMEPA

5.2.2021 | Ερωτήσεις προς τη HELMEPA και την πρόεδρό της κ. Σεμίραμις Παληού

Υπ’όψιν Προέδρου HELMEPA Κυρίας Σ. Παληού
Αξιότιμη HELMEPA,

Ονομάζομαι Νικόλας Λεοντόπουλος και είμαι δημοσιογράφος. Ήθελα να απευθύνω προς τη HELMEPA ορισμένες ερωτήσεις για το θέμα της ανακύκλωσης πλοίων, για λογαριασμό του Reporters United, ενός δικτύου για την ερευνητική δημοσιογραφία στην Ελλάδα.
Η οργάνωση Shipbreaking Platform δημοσίευσε την Τρίτη 2 Φεβρουαρίου την ετήσια έκθεσή της σχετικά με τον απολογισμό της διάλυσης πλοίων σε παγκόσμιο επίπεδο μέσα στο 2020.
Στο πλαίσιο αυτό θα θέλαμε να σας απευθύνουμε τις εξής ερωτήσεις:

  1. Ποια είναι η θέση της HELMEPA ως προς το θέμα της διάλυσης πλοίων σε εγκαταστάσεις της νοτιοανατολικής Ασίας με δεδομένο ότι (α) η πρακτική απαγορεύεται από την ΕΕ και (β) καταδικάζεται ως επικίνδυνη για το περιβάλλον και τα ανθρώπινα δικαιώματα από οργανισμούς όπως ο ΟΗΕ και οργανώσεις όπως η Greenpeace και η FIDH (International Federation for Human Rights);
  2. Με δεδομένο ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία πολλές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες που αποτελούν μέλη της HELMEPA στέλνουν τα πλοία τους για διάλυση στις ακτές της Ασίας, η HELMEPA έχει πάρει ή πρόκειται να πάρει πρωτοβουλίες εναντίον της διάλυσης πλοίων στην νοτιοανατολική Ασία;

Αναμένουμε τις απαντήσεις σας το συντομότερο δυνατό ώστε να τις αναρτήσουμε στο σάιτ μας.
Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας και είμαι στη διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση.
Με εκτίμηση,
Νικόλας Λεοντόπουλος
+30 6936284222

9.2.2021 | Απαντήσεις της HELMEPA

Αγαπητέ κύριε Λεοντόπουλε,

Ευχαριστούμε για το ενδιαφέρον σας.

Σχετικά με τα ερωτήματά σας, παρακαλούμε σημειώστε ότι η Ελληνική Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος – HELMEPA είναι μη κυβερνητικός οργανισμός, μη-κερδοσκοπικού χαρακτήρα με κύρια αποστολή την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του ανθρώπινου παράγοντα στη ναυτιλία για την πρόληψη της ρύπανσης από τα πλοία και την ενίσχυση της ασφάλειας στη θάλασσα. Στο πλαίσιο αυτό, έχει εδώ και χρόνια εντάξει στα επιμορφωτικά της προγράμματα για αξιωματικούς και στελέχη των εταιρειών Μελών της, μεταξύ άλλων, το θέμα της ασφαλούς και φιλικής προς το περιβάλλον ανακύκλωσης των πλοίων.

Επιπλέον, υπό την ιδιότητα του Τεχνικού Συμβούλου της Ελληνικής Αντιπροσωπείας στην Επιτροπή Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), η HELMEPA, από την ίδρυσή της το 1982, υποστηρίζει τις νομοθετικές πρωτοβουλίες του IMO για την πρόληψη της ρύπανσης από τα πλοία, συμμετείχε στη διαμόρφωση της Διεθνούς Σύμβασης του Hong Kong για την Ασφαλή και Φιλική προς το Περιβάλλον Ανακύκλωση Πλοίων και στηρίζει μαζί με άλλους διεθνείς ναυτιλιακούς φορείς την επίσπευση της εφαρμογής της.

Με εκτίμηση,

Κώστας Τριανταφύλλου

Γενικός Διευθυντής

Αφήστε μια απάντηση