Τα σημαντικότερα σημεία της απάντησης αυτής περιλαμβάνονται στο ρεπορτάζ το οποίο είναι διαθέσιμο εδώ.
Αγαπητέ κ. Μαλιχούδη,
Σε συνέχεια προηγούμενης επικοινωνίας μας σας καταγράφω παρακάτω μερικές χρήσιμες εκτιμούμε πληροφορίες για την εταιρεία, με την προσδοκία να σας βοηθήσουν στην διενέργεια του ρεπορτάζ σας και στην αποτύπωση των επιπτώσεων της πρωτοφανούς αυτής κρίσης στην εταιρεία και τον κλάδο συνολικά.
Παραμένουμε πάντα στη διάθεση σας για όποια συμπληρωματική διευκρίνησή ή πληροφορία και αναμένουμε με ενδιαφέρον να διαβάσουμε το άρθρο σας.
Ειδικότερα:
Ο κλάδος αερομεταφορών παγκοσμίως αντιμετωπίζει λόγω της πανδημίας του κορονοϊού και των περιοριστικών μέτρων των κρατών στη μετακίνηση, τη μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία του.
Οι μελέτες της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) δείχνουν ότι ο κλάδος είχε για το 2020, περισσότερα από 118, 5 δις δολάρια ζημίες επιβάλλοντας άμεσες κρατικές παρεμβάσεις 35 δις στην Ευρώπη για στήριξη αεροπορικών και 70 δις έως σήμερα στις ΗΠΑ. Η πλήρης ανάκαμψη αναμένεται να χρειαστεί 3-4 χρόνια από σήμερα με βάση τις διεθνείς εκτιμήσεις.
Η AEGEAN έχει εντυπωσιακή πορεία και συνεισφορά στην ελληνική οικονομία, επενδύοντας συστηματικά σε στόλο, δίκτυο σε 47 χώρες και 157 προορισμούς και απασχόληση. Μεταξύ του 2013-2019 δημιούργησε περισσότερες από 1,000 νέες θέσεις εργασίας, χωρίς να υπολογίζεται η συνεισφορά της στην έμμεση απασχόληση. Ο κύκλος εργασιών το 2019 ξεπέρασε το 1,3 δις, με το 80% να προέρχεται από το εξωτερικο, ενώ 9.5 εκ ήταν οι επιβάτες μας μόνο του εξωτερικού, με σημαντική συμβολή στην οικονομία. Η ετήσια άμεση απόδοση μόνο σε φόρους, εισφορές και τέλη υποδομών προς τη χωρά μας έφτασε τα 390 εκ, το 2019 και ξεπέρασε τα 2.8 δις την δεκαετία 2009-2019.
Παράλληλα η ποιότητα λειτουργάς και εξυπηρέτησης, έφεραν την αναγνώριση της AEGEAN, ως της καλύτερης περιφερειακής αεροπορικής εταιρείας στην Ευρώπη, δημιουργώντας ένα εξαιρετικό, ποιοτικό στίγμα για την χώρα και το τουριστικό της προϊόν.
Τα τελευταία χρόνια, πριν το ξέσπασμα της κρίσης, από τους 3,000-3,100 περίπου συνολικά εργαζομένους κάθε καλοκαιρινή περίοδο, οι περίπου 2400-2600 απασχολούνται και το χειμώνα, παρά το γεγονός ότι η πτητική δραστηριότητά του χειμώνα είναι μόνο το 40% της καλοκαιρινής. Είναι προφανές ότι οι εποχικές συμβάσεις είναι αναγκαίες με τόσο μεγάλη διακύμανση δραστηριότητας.
Παράλληλα στην προσπάθεια να δώσει ευκαιρίες στους ανθρώπους 800 περίπου άτομα μετακινήθηκαν εσωτερικά, από πόστο σε πόστο για την εξέλιξή τους κατά τα τελευταία 4 χρόνια. Κάθε χρόνο, περίπου 700 εργαζόμενοι συμμετέχουν με προγράμματα ετήσιων στόχων, και bonus στην κερδοφορία της εταιρείας. Ενώ παράλληλα κάθε χρόνο πραγματοποιούνται σχεδόν 100.000 ώρες εκπαιδεύσεων. Για τους λόγους αυτούς το 2019 η AEGEAN αναδείχτηκε ως ο πιο ελκυστικός εργοδότης της Ελλάδας, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της εταιρίας Randstad.
Τα αποτελέσματα όμως της πρωτόγνωρης πανδημίας και των αναγκαστικών περιορισμών μετακίνησης που επιβλήθηκαν από τα κράτη, ήταν άμεσα και ασύλληπτα ισχυρά σε καταστροφική ισχύ. Όλες οι αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη αναγκάστηκαν να κάνουν σημαντικές περικοπές στην απασχόληση. H AEGEAN έκανε τις λιγότερες δυνατές καταγγελίες συμβάσεων, αυτές δεν ξεπερνούν το περίπου 5% της συνολικής της απασχόλησης (προφανώς με απολυτή τήρηση των εργασιακών νομών), ποσοστό πολύ μικρότερο από κρατικές και ιδιωτικές αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη. Παράλληλα στην προσπάθεια να ενισχύσει τους εργαζομένους της κατά το δυνατόν και σε αυτήν την κρίση, κατέβαλε σημαντική συμπληρωματική ενίσχυση για την κάλυψη βασικών αναγκών στο προσωπικό που βγήκε σε αναστολή κατά το πρώτο τρίμηνο της πανδημίας. Μετά την μερική επαναλειτουργία από τα μέσα Ιουνίου και μέχρι το δεύτερο lockdown του Νοέμβριου, αξιοποίησε κυρίως το πρόγραμμα «Συν-Εργασία», κατά το οποίο φυσικά ο εργοδότης εξακολουθεί να έχει το πλήρες οικονομικό βάρος για το χρόνο εργασίας του προσωπικού ενώ το κράτος συμπληρώνει στον εργαζόμενο μέρος της απώλειας του εισοδήματος του. Φυσικά, σημαντικό μέρος του προσωπικού της παρέμεινε σε καθεστώς πλήρους απασχόλησης.
Από την πρώτη στιγμή και ακόμη όσο εξακολουθεί να διαρκεί η πανδημία η AEGAN μερίμνησε και μεριμνά για την προστασία των εργαζομένων και τη διατήρηση των θέσεων απασχόλησης, αξιοποιώντας τα οριζόντια μέτρα της κυβέρνησης.
Μετά την έγκριση της ΕΕ, τον Δεκέμβριο 2020 και την ψήφιση σχετικού νομού στα τέλη Ιανουαρίου 2021, η εταιρεία πρόκειται να λάβει 120 εκατ. σαν μερική αποζημίωση για τη ζημιά από την πανδημία και τον περιορισμό στις μετακινήσεις το 2020, υπό την προϋπόθεση ότι α) ολοκληρωθεί πρώτα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 60 εκατ. ευρώ από ιδιώτες, ένας όρος που εφαρμόζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα (συγκριτικά με τα μοντέλα κρατικής ενίσχυσης που εφαρμόστηκαν σε άλλα κράτη και αεροπορικές εταιρείες) και β) με την ολοκλήρωση της διαδικασίας, το Ελληνικό Δημόσιο θα αποκτήσει δικαιώματα προαίρεσης για μετοχές της εταιρείας, στην τιμή έκδοσης των νέων μετοχών, που μπορεί να τα ασκήσει σε βάθος πενταετίας. Σε σύγκριση με κράτη αντίστοιχου ΑΕΠ και πληθυσμού όπως η Πορτογαλία αλλά και Γερμάνια, Γαλλία κλπ., ο βαθμός ενίσχυσης είναι πολύ μικρότερος πάντα σε αντιστοιχία μεγεθών δραστηριότητας.
Η εταιρεία είναι υπερήφανη για την συνεισφορά της στην οικονομία αλλά και την πολιτική προς τους ανθρώπους της και προσβλέπει να μπορέσει και πάλι να γίνει γρήγορα παραγωγική για τη χώρα, τους εργαζομένους και τους μετόχους της, όταν παρέλθει η πανδημία.
Με εκτίμηση,
Marina Spyridaki
Manager Corporate Affairs
Καθώς η απάντηση της Aegean δεν απαντούσε σε αρκετά από τα ερωτήματα που είχε θέση το Reporters United, σε επόμενη επικοινωνία μας, στις 16 Μαρτίου 2021, ζητήσαμε από την εταιρεία να απαντήσει στα επιμέρους ερωτήματα αλλά μέχρι τη δημοσίευση του ρεπορτάζ δεν είχαμε λάβει απάντηση.