Ανιχνευτής Ελληνικών Τάνκερ #2: «Όλοι Μαζί Μπορούμε» να μεταφέρουμε πετρέλαιο απ’ τη Ρωσία

Το Reporters United δημοσιεύει τα νέα δεδομένα του Ανιχνευτή Ελληνικών Τάνκερ, μιας δημοσιογραφικής έρευνας που καταγράφει όσους Έλληνες εφοπλιστές μεταφέρουν πετρέλαιο και αέριο από τα ρωσικά λιμάνια εν μέσω του πολέμου στην Ουκρανία. Τα ανανεωμένα στοιχεία καλύπτουν περισσότερες από 100 μέρες πολέμου και αποτελούν ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα για το ποιοι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να κάνουν δουλειές με ρωσικά ορυκτά καύσιμα. Ανάμεσά τους παραμένουν οι τρεις καναλάρχες (Βαρδινογιάννης, Αλαφούζος, Μαρινάκης), καθώς και το ίδρυμα Ωνάση.

Εικονογράφηση: Κωνσταντίνα Μαλτεπιώτη / Marine Traffic
Ανιχνευτής Ελληνικών Τάνκερ #2: «Όλοι Μαζί Μπορούμε» να μεταφέρουμε πετρέλαιο απ’ τη Ρωσία
Εικονογράφηση: Κωνσταντίνα Μαλτεπιώτη / Marine Traffic

«Είμαστε βαθιά σοκαρισμένοι από τις αγριότητες που διαπράττονται εναντίον του αθώου Ουκρανικού λαού και καταδικάζουμε την εισβολή του Ρωσικού κράτους».
Γιάννης Αλαφούζος, Πρόεδρος Okeanis Eco Tankers, Ετήσια Έκθεση, Απρίλιος 2022.

Τον περασμένο Μάιο το Reporters United ξεκίνησε τον Ανιχνευτή Ελληνικών Τάνκερ στη Ρωσία, ένα εγχείρημα δημοσιογραφίας δεδομένων που αφενός καταγράφει όλα τα πλοία ελληνικών συμφερόντων που εν μέσω πολέμου μεταφέρουν ορυκτά καύσιμα από ρωσικά λιμάνια, αφετέρου εντοπίζει τον πλοιοκτήτη τους, φτάνοντας την ιδιοκτησία των καραβιών – όπου είναι δυνατό – μέχρι φυσικού προσώπου.

Η πρώτη δημοσίευση της έρευνας (Ανιχνευτής Τάνκερ: Όλοι οι Έλληνες εφοπλιστές που μεταφέρουν το ρωσικό πετρέλαιο εν μέσω πολέμου, 17.5.2022) περιελάμβανε δεδομένα για μεταφορές ρωσικού πετρελαίου και αερίου από την ελληνική και τη διεθνή ναυτιλία την περίοδο 9 Μαρτίου – 30 Απριλίου. Σύμφωνα με τα ευρήματα, σε αυτό το χρονικό διάστημα το 52% των πλοίων που μετέφεραν ορυκτά καύσιμα από τη Ρωσία ήταν ελληνικά.

Σήμερα δημοσιεύουμε τα ανανεωμένα δεδομένα του Ανιχνευτή Τάνκερ, τα οποία αφορούν τους μήνες Μάιο και Ιούνιο. Παράλληλα, παρουσιάζουμε συγκεντρωμένα στοιχεία για την περίοδο 9 Μαρτίου – 30 Ιουνίου, τα οποία προσφέρουν τη μεγάλη εικόνα για τις εθνικότητες και τους πλοιοκτήτες που μεταφέρουν ρωσικά καύσιμα, καθώς καλύπτουν πάνω από 100 μέρες πολέμου στην Ουκρανία.

Ευρήματα

Ας δούμε τα βασικά συμπεράσματα του ανανεωμένου Ανιχνευτή Τάνκερ:

  1. Πάνω από το 50% (σε χωρητικότητα) των πλοίων που μεταφέρουν ορυκτά καύσιμα από τη Ρωσία εν μέσω πολέμου (9 Μαρτίου – 30 Ιουνίου) είναι ελληνικά, με το ποσοστό των μεταφορών από τους Έλληνες εφοπλιστές να παραμένει ουσιαστικά αμείωτο τόσο τον Μάιο όσο και τον Ιούνιο.
  2. Στο τοπ πέντε των Ελλήνων εφοπλιστών βρίσκονται ο Γιώργος Οικονόμου, ο Ανδρέας Μαρτίνος, ο Νικόλας Μαρτίνος, ο Γιώργος Προκοπίου και ο Δημήτρης Προκοπίου. 
  3. Βαρδινογιάννης, Αλαφούζος, Μαρινάκης: Την ώρα που τα κανάλια τους στρέφονται κατά της Ρωσίας για την κλιμάκωση του πολέμου στην Ουκρανία, οι εφοπλιστές ιδιοκτήτες τους συνεχίζουν να μεταφέρουν καύσιμα από τα ρωσικά λιμάνια. 
  4. Το Ίδρυμα Ωνάση παραμένει στη λίστα με τους μεταφορείς ορυκτών καυσίμων από τη Ρωσία, με ακόμα ένα δρομολόγιο της ναυτιλιακής εταιρείας του ιδρύματος να μεταφέρει πετρέλαιο για τον μήνα Μάιο.
  5. Παρά τη ρητή και δημόσια δέσμευσή της ότι θα σταματήσει να μεταφέρει ρωσικά ορυκτά καύσιμα, η Μαρία Αγγελικούση συνεχίζει τις μεταφορές με τέσσερα δρομολόγια το δίμηνο Μαΐου-Ιουνίου. 

100 μέρες πολέμου: Οι Έλληνες εφοπλιστές παραμένουν πρώτοι στις μεταφορές ορυκτών καυσίμων από τη Ρωσία

Τον Μάιο τα ελληνικά πλοία μετέφεραν το 49% των ρωσικών ορυκτών καυσίμων. Παραμένει αξιοσημείωτη η απόσταση των Ελλήνων εφοπλιστών από την υπόλοιπη παγκόσμια ναυτιλία, αφού τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Σιγκαπούρη, δεύτερη και τρίτη χώρα στις μεταφορές, είχαν πολύ χαμηλότερα ποσοστά (10% και 5% αντίστοιχα) στο ίδιο χρονικό διάστημα.

Μάιος 2022: Οι Έλληνες εφοπλιστές ξανά πρωταγωνιστές στη μεταφορά

ορυκτών καυσίμων από τη Ρωσία

Ο πίνακας αποτυπώνει τις εθνικότητες των πλοίων που μετέφεραν φορτία πετρελαίου και αερίου από τα

λιμάνια της Ρωσίας τον Μάιο. Όπως και στην προηγούμενη μέτρηση του Ανιχνευτή Τάνκερ (9 Μαρτίου-30

Απριλίου), τα στοιχεία καταδεικνύουν τον κυρίαρχο ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στις εξαγωγές ορυκτών

καυσίμων από τη Ρωσία, αφού σχεδόν οι μισές ποσότητες (49%) μεταφέρθηκαν από Έλληνες εφοπλιστές.

Συνολικό φορτίο

30.985.807 MT

Ελλάδα

49% (15.117.820 MT)

Ηνωμένα

Αραβικά Εμιράτα

10% (2.977.541 ΜΤ)

Κίνα

7%

Σιγκαπούρη

5%

Ηνωμένο

Βασίλειο

4%

Νορβηγία

4%

Υπόλοιπος

παγκόσμιος στόλος

11%

Γερμανία

3%

Τουρκία

3%

Μονακό

2%

Ν. Κορέα

2%

Πηγές: Russian Tanker Tracker, MarineTraffic, Equasis

Διαχείριση δεδομένων: Σωτήρης Σιδέρης, Κωνσταντίνα Μαλτεπιώτη / Reporters United

Μάιος 2022: Οι Έλληνες εφοπλιστές ξανά πρωταγωνιστές στη

μεταφορά ορυκτών καυσίμων από τη Ρωσία

Ο πίνακας αποτυπώνει τις εθνικότητες των πλοίων που μετέφεραν φορτία πετρελαίου και

αερίου από τα λιμάνια της Ρωσίας τον Μάιο. Όπως και στην προηγούμενη μέτρηση του

Ανιχνευτή Τάνκερ (9 Μαρτίου-30 Απριλίου), τα στοιχεία καταδεικνύουν τον κυρίαρχο ρόλο

της ελληνικής ναυτιλίας στις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων από τη Ρωσία, αφού σχεδόν οι

μισές ποσότητες (49%) μεταφέρθηκαν από Έλληνες εφοπλιστές.

Συνολικό φορτίο

30.985.807 MT

Κίνα

7%

Ηνωμένα

Αραβικά Εμιράτα

10% (2.977.541 ΜΤ)

Ελλάδα

49% (15.117.820 MT)

Σιγκαπούρη

5%

Ηνωμένο

Βασίλειο

4%

Νορβηγία

4%

Υπόλοιπος

παγκόσμιος στόλος

11%

Γερμανία

3%

Τουρκία

3%

Μονακό

2%

Ν. Κορέα

2%

Πηγές: Russian Tanker Tracker, MarineTraffic, Equasis

Διαχείριση δεδομένων: Σωτήρης Σιδέρης, Κωνσταντίνα Μαλτεπιώτη / Reporters United

Το ποσοστό των Ελλήνων εφοπλιστών παρουσιάζει οριακή αύξηση τον Ιούνιο (50%). Από αυτό προκύπτει ότι παρά τη συνέχιση του πολέμου η ελληνική ναυτιλία επιμένει στις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων από τα ρωσικά λιμάνια.

Σημαντική διαφοροποίηση σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα παρατηρείται στην αύξηση του ποσοστού των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (15%), του Ηνωμένου Βασιλείου (8%) και της Κίνας (5%). Παρόλα αυτά, καμία εθνικότητα δεν φαίνεται να πλησιάζει τους Έλληνες εφοπλιστές.

Ιούνιος 2022: Οι Έλληνες συνεχίζουν να κυριαρχούν στη μεταφορά

ορυκτών καυσίμων από τη Ρωσία

Ο πίνακας αποτυπώνει τις εθνικότητες των πλοίων που μετέφεραν φορτία πετρελαίου και αερίου από τα

λιμάνια της Ρωσίας τον Ιούνιο. Όπως και στις προηγούμενες μετρήσεις του Ανιχνευτή Τάνκερ (9 Μαρτίου-30

Μαΐου), τα στοιχεία καταδεικνύουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στις εξαγωγές ορυκτών

καυσίμων από τη Ρωσία, αφού οι μισές ποσότητες μεταφέρθηκαν από Έλληνες εφοπλιστές.

Συνολικό φορτίο

15.705.058 MT

Ελλάδα

50% (7.898.243 MT)

Ηνωμένα

Αραβικά Εμιράτα

15% (2.378.208 ΜΤ)

Ηνωμένο

Βασίλειο

8% (1.258.769 ΜΤ)

Κίνα

5%

Λιβύη

1%

Τουρκία

3%

Γερμανία

2%

Ν. Κορέα

2%

Υπόλοιπος

παγκόσμιος στόλος

9%

Ινδία

1%

Σιγκαπούρη

3%

Ελβετία

1%

Νήσοι

Μάρσαλ

1%

Πηγές: Russian Tanker Tracker, MarineTraffic, Equasis

Διαχείριση δεδομένων: Σωτήρης Σιδέρης, Κωνσταντίνα Μαλτεπιώτη / Reporters United

Ιούνιος 2022: Οι Έλληνες συνεχίζουν να κυριαρχούν στη

μεταφορά ορυκτών καυσίμων από τη Ρωσία

Ο πίνακας αποτυπώνει τις εθνικότητες των πλοίων που μετέφεραν φορτία πετρελαίου και

αερίου από τα λιμάνια της Ρωσίας τον Ιούνιο. Όπως και στις προηγούμενες μετρήσεις του

Ανιχνευτή Τάνκερ (9 Μαρτίου-30 Μαΐου), τα στοιχεία καταδεικνύουν τον πρωταγωνιστικό

ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων από τη Ρωσία, αφού οι μισές

ποσότητες μεταφέρθηκαν από Έλληνες εφοπλιστές.

Συνολικό φορτίο

15.705.058 MT

Ελλάδα

50% (7.898.243 MT)

Ηνωμένα

Αραβικά Εμιράτα

15% (2.378.208 ΜΤ)

Ηνωμένο

Βασίλειο

8% (1.258.769 ΜΤ)

Κίνα

5%

Τουρκία

3%

Γερμανία

2%

Ν. Κορέα

2%

Λιβύη

1%

Υπόλοιπος

παγκόσμιος στόλος

9%

Ινδία

1%

Σιγκαπού-

ρη

3%

Ελβετία

1%

Νήσοι

Μάρσαλ

1%

Πηγές: Russian Tanker Tracker, MarineTraffic, Equasis

Διαχείριση δεδομένων: Σωτήρης Σιδέρης, Κωνσταντίνα Μαλτεπιώτη / Reporters United

Η κυριαρχία της ελληνικής ναυτιλίας στη μεταφορά ορυκτών καυσίμων από τη Ρωσία προκύπτει κι από τη συνολική ανάλυση των δεδομένων την περίοδο 9 Μαρτίου – 30 Ιουνίου. Σε αυτό το διάστημα του πολέμου η ελληνική ναυτιλία μεταφέρει ουσιαστικά τα μισά φορτία πετρελαίου και αερίου που εξάγονται από τα ρωσικά λιμάνια. 

Οι Έλληνες εφοπλιστές ηγεμονεύουν στη μεταφορά πετρελαίου και

αερίου από τη Ρωσία κατά τη διάρκεια του πολέμου στην Ουκρανία

Ο πίνακας αποτυπώνει τις εθνικότητες των πλοίων που μετέφεραν φορτία ορυκτών καυσίμων από τα λιμάνια

της Ρωσίας την περίοδο 9 Μαρτίου-30 Ιουνίου. Τα στοιχεία καταδεικνύουν τον κυρίαρχο ρόλο της ελληνικής

ναυτιλίας στις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων από τη Ρωσία από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, αφού

οι μισές ποσότητες μεταφέρθηκαν από Έλληνες εφοπλιστές.

Συνολικό φορτίο

90.810.015 MT

Ελλάδα

50% (45.787.356 MT)

Ηνωμένα

Αραβικά Εμιράτα

7% (5.903.426 ΜΤ)

Ρωσία

5% (4.821.380 ΜΤ)

Κίνα

5%

Σιγκαπούρη

5%

Ηνωμένο

Βασίλειο

4%

Γερμανία

3%

Τουρκία

3%

Νορβηγία

3%

Υπόλοιπος

παγκόσμιος στόλος

13%

Μονακό

2%

Πηγές: Russian Tanker Tracker, MarineTraffic, Equasis

Διαχείριση δεδομένων: Σωτήρης Σιδέρης, Κωνσταντίνα Μαλτεπιώτη / Reporters United

Οι Έλληνες εφοπλιστές ηγεμονεύουν στη μεταφορά πετρελαίου

και αερίου από τη Ρωσία κατά τη διάρκεια του πολέμου στην

Ουκρανία

Ο πίνακας αποτυπώνει τις εθνικότητες των πλοίων που μετέφεραν φορτία ορυκτών

καυσίμων από τα λιμάνια της Ρωσίας την περίοδο 9 Μαρτίου-30 Ιουνίου. Τα στοιχεία

καταδεικνύουν τον κυρίαρχο ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων

από τη Ρωσία από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, αφού οι μισές ποσότητες

μεταφέρθηκαν από Έλληνες εφοπλιστές.

Συνολικό φορτίο

90.810.015 MT

Ρωσία

5% (4.821.380 ΜΤ)

Ηνωμένα

Αραβικά Εμιράτα

7% (5.903.426 ΜΤ)

Ελλάδα

50% (45.787.356 MT)

Σιγκαπούρη

5%

Κίνα

5%

Ηνωμένο

Βασίλειο

4%

Γερμανία

3%

Τουρκία

3%

Νορβηγία

3%

Υπόλοιπος

παγκόσμιος στόλος

13%

Μονακό

2%

Πηγές: Russian Tanker Tracker, MarineTraffic, Equasis

Διαχείριση δεδομένων: Σωτήρης Σιδέρης, Κωνσταντίνα Μαλτεπιώτη / Reporters United

Ζελένσκι κατά Ελλήνων εφοπλιστών

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες μεταφέρουν με αμείωτο ρυθμό πετρέλαιο και αέριο από τη Ρωσία. Κι αυτό παρά τις φωνές για διακοπή των εξαγωγών ρωσικών καυσίμων, τα οποία αποφέρουν δισεκατομμύρια ευρώ στη Μόσχα για να συνεχίσει τις πολεμικές επιχειρήσεις της στην Ουκρανία.

Στις αρχές Ιουλίου ο πρόεδρος της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελένσκι κατήγγειλε στο οικονομικό φόρουμ του Economist στην Αθήνα τον ρόλο των ελληνικών εταιρειών στις εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου, λέγοντας ότι πρόκειται για μια κατάσταση που «δεν ανταποκρίνεται στα συμφέροντα της Ευρώπης».

«Βλέπουμε ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις παρέχουν σχεδόν τον πιο μεγάλο στόλο πλοίων για τη μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου», είπε ο Ουκρανός πρόεδρος, προσθέτοντας ότι «μια άλλη ενεργειακή ρωσική πηγή (σ.σ.: το αέριο) χρησιμοποιείται ως όπλο ενάντια στην Ευρώπη και ενάντια στον προϋπολογισμό κάθε ευρωπαϊκής οικογένειας. Είμαι σίγουρος ότι αυτό δεν ανταποκρίνεται στα συμφέροντα της Ευρώπης, της Ελλάδας ή της Ουκρανίας».

Αν και η Μαρία Αγγελικούση δήλωσε ότι μετά το ξέσπασμα του πολέμου οι εταιρείες της «θα σταματήσουν να μεταφέρουν ρωσικά φορτία», από τα δεδομένα προκύπτει ότι τα πλοία της συνεχίζουν τις μεταφορές ορυκτών καυσίμων από τη Ρωσία

«Τα πλοία που συνδέονται με την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα γελοιοποιούν την προσπάθεια της ΕΕ να επιβάλει κυρώσεις στην πολεμική μηχανή του Πούτιν, διατηρώντας τη ροή χρήματος προς τη Ρωσία, καθώς οι ένοπλες δυνάμεις της χώρας συνεχίζουν να χτυπούν την Ουκρανία», δήλωσε τον περασμένο Ιούνιο στον Independent ο ερευνητής δεδομένων Λουί Γκοντάρ από την οργάνωση Global Witness, σύμφωνα με την οποία η ελληνική ναυτιλία είναι μεταξύ όσων αύξησαν σημαντικά τις μεταφορές τους σε ρωσικό πετρέλαιο από την έναρξη του πολέμου. 

Το Κίεβο προσπαθεί να ασκήσει πίεση στην ελληνική και την παγκόσμια ναυτιλία ήδη από τις πρώτες μέρες του πολέμου, με σκοπό να διακόψουν τις  μεταφορές ρωσικών καυσίμων κι έτσι η Μόσχα να χάσει μια σημαντική πηγή κρατικών εσόδων.

«Σταματήστε να συνεργάζεστε μαζί τους και σταματήστε να στέλνετε τα πλοία σας στη Ρωσία», είχε δηλώσει ο Ουκρανός πρέσβης στην Ελλάδα Σεργκέι Σουτένκο τον περασμένο Μάρτιο, σε ενημέρωση κατά την οποία ζήτησε από την Αθήνα να κλείσει τα λιμάνια της στα ρωσικά πλοία. 

Ωστόσο, οι μεταφορές ρωσικών καυσίμων συνεχίζονται από την ελληνική ναυτιλία ακάθεκτα και χωρίς μείωση, μετά από 100 μέρες πολέμου. 

Πρόεδρος Ελλήνων Εφοπλιστών: Η ελληνική ναυτιλία «δεν κάνει τίποτα παράνομο»

Διαφορετική αντίληψη των πραγμάτων φαίνεται να έχουν οι Έλληνες εφοπλιστές. Στα μέσα Ιουνίου η νέα πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού δήλωσε πως αν και «όλοι καταδικάζουμε την οποιαδήποτε βίαιη πράξη όπως συμβαίνει αυτή τη στιγμή από τη Ρωσία προς την Ουκρανία», από την άλλη «ο ελληνικός εφοπλισμός δεν κάνει κάτι παράνομο, δεν σπάει κάποιο εμπάργκο» μέσα από τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου ή αερίου.

Το τοπ 10 των Ελλήνων εφοπλιστών στις 100 μέρες του πολέμου

Ας δούμε τώρα τους Έλληνες πλοιοκτήτες που κυριαρχούν στη μεταφορά ρωσικών καυσίμων.

Όπως και στην πρώτη έκδοση του Ανιχνευτή Τάνκερ, ο εφοπλιστής με τα μεγαλύτερα φορτία σε μετρικούς τόνους παραμένει ο Γιώργος Οικονόμου (64 δρομολόγια και 7.952.119 ΜΤ), ενώ ακολουθούν ο Ανδρέας Μαρτίνος (51 δρομολόγια και 5.345.798 ΜΤ) και Νικόλας Μαρτίνος (47 δρομολόγια και 4.415.707 ΜΤ). Ψηλά στη λίστα βρίσκονται τα πλοία συμφερόντων Γιώργου Προκοπίου (39 δρομολόγια και 4.176.656 ΜΤ), Δημήτρη Προκοπίου (17 δρομολόγια και 2.274.832 ΜΤ) και Διαμαντή Διαμαντίδη (16 δρομολόγια και 2.218.013 ΜΤ).

Την πρώτη δεκάδα κλείνουν πλοία συμφερόντων Νικόλα Τσάκου (33 δρομολόγια και 1.869.395 ΜΤ), Βαρδή Βαρδινογιάννη (15 δρομολόγια και 1.689.893 ΜΤ) και της οικογένειας Αλαφούζου (15 δρομολόγια και 1.319.725 ΜΤ).

Μάρτιος-Ιούνιος 2022: Οι Έλληνες εφοπλιστές που μεταφέρουν πετρέλαιο

και αέριο από τη Ρωσία

Ο πίνακας αποτυπώνει ανά ποσοστό και μετρικούς τόνους (ΜΤ) τις ποσότητες ορυκτών καυσίμων που

μετέφεραν οι Έλληνες εφοπλιστές από τα λιμάνια της Ρωσίας την περίοδο 9 Μαρτίου-30 Ιουνίου. Στο

ποσοστό του υπόλοιπου ελληνόκτητου στόλου (28%) περιλαμβάνονται οι πλοιοκτήτες Βαγγέλης Μαρινάκης

(357.582 ΜΤ), το ίδρυμα Ωνάση (313.910 ΜΤ), η οικογένεια Αγγελόπουλου (231.652 ΜΤ), ο Όμιλος Λάτση

(115.878 ΜΤ) και η οικογένεια Μελισσανίδη (112.532 ΜΤ).

Συνολικό φορτίο ελληνόκτητου στόλου

45.787.356 MT

Γιώργος

Οικονόμου

17% (7.952.119 MT)

Γιώργος

Προκοπίου

9%

Δημήτρης

Προκοπίου

5%

Νικόλας

Τσάκος

4%

Βαρδής

Βαρδινογιάννης

4%

Διαμαντής

Διαμαντίδης

5%

Ανδρέας

Μαρτίνος

12% (5.345.798 MT)

Θανάσης

Μαρτίνος

3%

Υπόλοιπος

ελληνόκτητος στόλος

28%

Οικ. Αλα-

φούζου

3%

Νικόλας

Μαρτίνος

10% (4.415.707 ΜΤ)

Πηγές: Russian Tanker Tracker, MarineTraffic, Equasis

Διαχείριση δεδομένων: Σωτήρης Σιδέρης, Κωνσταντίνα Μαλτεπιώτη / Reporters United

Μάρτιος-Ιούνιος 2022: Οι Έλληνες εφοπλιστές που μεταφέρουν

πετρέλαιο και αέριο από τη Ρωσία

Ο πίνακας αποτυπώνει ανά ποσοστό και μετρικούς τόνους (ΜΤ) τις ποσότητες ορυκτών

καυσίμων που μετέφεραν οι Έλληνες εφοπλιστές από τα λιμάνια της Ρωσίας την περίοδο 9

Μαρτίου-30 Ιουνίου. Στο ποσοστό του υπόλοιπου ελληνόκτητου στόλου (28%)

περιλαμβάνονται οι πλοιοκτήτες Βαγγέλης Μαρινάκης (357.582 ΜΤ), το ίδρυμα Ωνάση

(313.910 ΜΤ), η οικογένεια Αγγελόπουλου (231.652 ΜΤ), ο Όμιλος Λάτση (115.878 ΜΤ) και

η οικογένεια Μελισσανίδη (112.532 ΜΤ).

Συνολικό φορτίο ελληνόκτητου στόλου

45.787.356 MT

Γιώργος

Προκοπίου

9%

Δημήτρης

Προκοπίου

5%

Γιώργος

Οικονόμου

17% (7.952.119 MT)

Διαμαντής

Διαμαντίδης

5%

Νικόλας

Τσάκος

4%

Β. Βαρδινο-

γιάννης

4%

Ανδρέας

Μαρτίνος

12% (5.345.798 MT)

Υπόλοιπος

ελληνόκτητος στόλος

28%

Θανάσης

Μαρτίνος

3%

Οικ. Αλα-

φούζου

3%

Νικόλας

Μαρτίνος

10% (4.415.707 ΜΤ)

Πηγές: Russian Tanker Tracker, MarineTraffic, Equasis

Διαχείριση δεδομένων: Σωτήρης Σιδέρης, Κωνσταντίνα Μαλτεπιώτη / Reporters United

Η Μαρία Αγγελικούση συνεχίζει παρά τη δέσμευση για διακοπή

Στην πρώτη δημοσίευση του Ανιχνευτή Τάνκερ είχαμε επισημάνει την πλοιοκτήτρια Μαρία Αγγελικούση, ιδιοκτήτρια του μεγαλύτερου «ανεξάρτητου» (δηλαδή όχι εισηγμένου στο χρηματιστήριο) στόλου στον κόσμο, ως τη μοναδική εξαίρεση από τον χώρο της ελληνικής ναυτιλίας που μετά το ξέσπασμα του πολέμου δήλωσε ότι οι εταιρείες της «θα σταματήσουν να μεταφέρουν ρωσικά φορτία», καθώς πρόκειται εν πολλοίς για ένα «ηθικό» ζήτημα. 

Ενώ ο ΣΚΑΪ διαφημίζει την ανθρωπιστική βοήθεια του «Όλοι Μαζί Μπορούμε» προς την Ουκρανία, η οικογένεια Αλαφούζου συνεχίζει να μεταφέρει ορυκτά καύσιμα από τη Ρωσία

Ωστόσο, από την έρευνα προκύπτει ότι η κ. Αγγελικούση δεν έχει μέχρι σήμερα υλοποιήσει τη δέσμευσή της, καθώς σύμφωνα με την ανάλυση δεδομένων ο όμιλος Αγγελικούση συνεχίζει τις μεταφορές ορυκτών καυσίμων. Τον Μάιο πραγματοποίησε τρεις μεταφορές (472.991 ΜΤ) και τον Ιούνιο ένα δρομολόγιο (156.458 ΜΤ).

Το Reporters United έθεσε στην κ. Αγγελικούση ερωτήματα σχετικά με τη συνέχιση των μεταφορών ορυκτών καυσίμων από τον στόλο της. Σε απάντησή του προς το Reporters United, o Όμιλος Αγγελικούση αναφέρει: «Δυστυχώς λόγω αυξημένων επαγγελματικών υποχρεώσεων της κυρίας Αγγελικούση δεν θα μπορέσουμε να επεξεργαστούμε το αίτημά σας».

«Όλοι Μαζί Μπορούμε» για την Ουκρανία, μεταφορά καυσίμων από τη Ρωσία

Στις 15 Ιουνίου το δελτίο ειδήσεων του ΣΚΑΪ παρουσίασε την ανθρωπιστική βοήθεια που έχει προσφέρει στην Ουκρανία η πρωτοβουλία «Όλοι Μαζί Μπορούμε». «Μέχρι στιγμής έχουν φτάσει στην Ουκρανία 28 νταλίκες με είδη πρώτης ανάγκης», ανέφερε ο τηλεοπτικός σταθμός, μιλώντας για «καραβάνι ανθρωπιάς». 

Το ρεπορτάζ του ΣΚΑΪ για την παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας στην Ουκρανία μέσω της πρωτοβουλίας «Όλοι Μαζί Μπορούμε».

Την ώρα όμως που ο ΣΚΑΪ διαφημίζει την ανθρωπιστική βοήθεια που προσφέρουν οι πολίτες στην πρωτοβουλία του, η οικογένεια Αλαφούζου συνεχίζει να συνδέει τις επιχειρηματικές της δραστηριότητες με τη Ρωσία και να μεταφέρει ορυκτά καύσιμα από τα ρωσικά λιμάνια. Συγκεκριμένα, πλοία συμφερόντων της πραγματοποίησαν τέσσερις μεταφορές ρωσικών καυσίμων τον Μάιο (συνολικά 544.846 ΜΤ) και μία τον Ιούνιο (114.264 ΜΤ).

Μεταφορές ορυκτών καυσίμων από τη Ρωσία συνεχίζουν και άλλοι ιδιοκτήτες καναλιών. Αναλυτικά: 

  • Πλοία συμφερόντων του ιδιοκτήτη των τηλεοπτικών σταθμών Star και Alpha Βαρδή Βαρδινογιάννη πραγματοποίησαν επτά μεταφορές ορυκτών καυσίμων από ρωσικά λιμάνια τον Μάιο και (812.422 ΜΤ) και μία τον Ιούνιο (107.518 ΜΤ).
  • Πλοία συμφερόντων του ιδιοκτήτη του καναλιού Mega Βαγγέλη Μαρινάκη έκαναν δύο μεταφορές ορυκτών καυσίμων από τη Ρωσία τον Ιούνιο (100.200 ΜΤ).

Το μερικό εμπάργκο στο πετρέλαιο

Η μεταφορά πετρελαίου και αερίου από τη Ρωσία γίνεται μέχρι σήμερα χωρίς νομικά ζητήματα, καθώς η ΕΕ έχει επιβάλει μερικό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο και κανένα εμπάργκο στο αέριο, καθώς αδυνατεί σ’ ένα εξαιρετικά σύντομο χρονικό διάστημα να απεξαρτηθεί από τα ρωσικά καύσιμα και να βρει άλλες πηγές τροφοδοσίας που θα καλύψουν τις ανάγκες των καταναλωτών και της βιομηχανίας. 

Το εμπάργκο που επέβαλε η ΕΕ στο πετρέλαιο στα τέλη Μαΐου θα τεθεί σε ισχύ από τα τέλη του 2022 και θα αφορά τις θαλάσσιες μεταφορές του (περίπου τα δύο τρία των εισαγωγών), δηλαδή όχι τα φορτία των αγωγών. Εξαίρεση αποτελεί η απόφαση της Γερμανίας και της Πολωνίας να σταματήσουν τις εισαγωγές και μέσω αγωγών, πάλι με χρονικό ορίζοντα το τέλος του χρόνου. Αυτό σημαίνει ότι το εμπάργκο θα καλύψει το 90% των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου.

Κυριαρχία των Ελλήνων εφοπλιστών στη μεταφορά πετρελαίου και αερίου

από τη Ρωσία

Ο πίνακας αποτυπώνει ανά μήνα και μετρικούς τόνους (ΜΤ) τις 10 πρώτες χώρες με τις μεγαλύτερες μεταφορές

ορυκτών καυσίμων από τα λιμάνια της Ρωσίας την περίοδο 9 Μαρτίου-30 Ιουνίου. Τα στοιχεία καταδεικνύουν

τον κυρίαρχο ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στις εξαγωγές καθόλη τη διάρκεια του πολέμου στην Ουκρανία, αφού

οι Έλληνες εφοπλιστές παραμένουν πάντα πρώτοι με μεγάλη διαφορά. Αξιοσημείωτη είναι η αύξηση του

ποσοστού μεταφορών από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Μάιος: 31MT

Απρίλιος: 27.4MT

Συνολικό φορτίο

9-31 Μαρτίου: 16.7ΜΤ

Ιούνιος: 15.7MT

Ελλάδα

Ελλάδα

Ρωσία

Ρωσία

Ην. Αραβικά Εμιράτα

Σιγκαπούρη

Ηνωμένο Βασίλειο

Ηνωμένο Βασίλειο

Κίνα

Τουρκία

Νορβηγία

Σιγκαπούρη

Κίνα

Τουρκία

Νορβηγία

ΗΠΑ

Γερμανία

Τουρκία

Γερμανία

Νότια Κορέα

Κροατία

Μονακό

Νήσοι Μάρσαλ

Μονακό

Ιαπωνία

Ελβετία

Ην. Αραβικά Εμιράτα

Νότια Κορέα

Πηγή: Russian Tanker Tracker, MarineTraffic, Equasis

Διαχείριση δεδομένων: Σωτήρης Σιδέρης, Κωνσταντίνα Μαλτεπιώτη / Reporters United

Κυριαρχία των Ελλήνων εφοπλιστών στη μεταφορά ορυκτών

καυσίμων από τη Ρωσία

Ο πίνακας αποτυπώνει ανά μήνα και μετρικούς τόνους (ΜΤ) τις 10 πρώτες χώρες με τις

μεγαλύτερες μεταφορές ορυκτών καυσίμων από τα λιμάνια της Ρωσίας την περίοδο 9

Μαρτίου-30 Ιουνίου. Τα στοιχεία καταδεικνύουν τον κυρίαρχο ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας

στις εξαγωγές καθόλη τη διάρκεια του πολέμου στην Ουκρανία, αφού οι Έλληνες εφοπλιστές

παραμένουν πάντα πρώτοι με μεγάλη διαφορά. Αξιοσημείωτη είναι η αύξηση του ποσοστού

μεταφορών από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Μάιος: 31MT

Απρ: 27.4MT

Συνολικό φορτίο

9-31 Μαρ: 16.7ΜΤ

Ιούν: 15.7MT

Ελλάδα

Ελλάδα

Ρωσία

Ρωσία

Ην. Αρ. Εμιράτα

Σιγκαπούρη

Ην. Βασίλειο

Ην. Βασίλειο

Κίνα

Τουρκία

Νορβηγία

Σιγκαπούρη

Κίνα

Τουρκία

Νορβηγία

ΗΠΑ

Γερμανία

Τουρκία

Γερμανία

Νότια Κορέα

Κροατία

Μονακό

Νήσοι Μάρσαλ

Μονακό

Ιαπωνία

Ελβετία

Ην. Αρ. Εμιράτα

Νότια Κορέα

Πηγές: Russian Tanker Tracker, MarineTraffic, Equasis

Διαχείριση δεδομένων: Σωτήρης Σιδέρης, Κωνσταντίνα Μαλτεπιώτη / Reporters United

Το αέριο που καίει (σ)την Ευρώπη

Μέχρι σήμερα η ΕΕ δεν έχει επιβάλει εμπάργκο στο ρωσικό αέριο, το οποίο καλύπτει το 40% των ενωσιακών αναγκών και το 40-50% των ελληνικών αναγκών σε αυτό το ορυκτό καύσιμο, σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας Κώστα Σκρέκα. Μάλιστα, φαίνεται ότι τώρα είναι οι Βρυξέλλες και οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις που ανησυχούν μήπως η Μόσχα μειώσει ή διακόψει πλήρως την παροχή αερίου. Ενώ σήμερα βρίσκεται σε καθεστώς συντήρησης ο Nord Stream 1 (αγωγός που διατρέχει τη Βαλτική μεταφέροντας ρωσικό αέριο στην Ευρώπη), έχουν εκφραστεί φόβοι ότι η Ρωσία ίσως να μην επαναφέρει τις ροές αερίου.

Αν και η μεταφορά ορυκτών καυσίμων από τη Ρωσία παραμένει παραμένει νόμιμη, οι Έλληνες εφοπλιστές βαρύνονται με ένα ηθικό ζήτημα: Μπορούν να συνεχίζουν να μεταφέρουν ορυκτά καύσιμα που εξασφαλίζουν στον Ρώσο πρόεδρο Πούτιν εκατομμύρια ευρώ για τη χρηματοδότηση του πολέμου στην Ουκρανία;

Οι Έλληνες εφοπλιστές με τις μεγαλύτερες μεταφορές πετρελαίου και

αερίου από τη Ρωσία

Ο πίνακας αποτυπώνει ανά μήνα και μετρικούς τόνους (ΜΤ) τους Έλληνες πλοιοκτήτες με τις μεγαλύτερες

μεταφορές ορυκτών καυσίμων από τα λιμάνια της Ρωσίας την περίοδο 9 Μαρτίου-30 Ιουνίου.

Μάιος: 15.1MT

Απρίλιος: 14.4MT

Συνολικό φορτίο

9-31 Μαρτίου: 8.3MT

Ιούνιος: 7.9MT

Γιώργος Οικονόμου

Γιώργος Προκοπίου

Γιώργος Οικονόμου

Νικόλας Μαρτίνος

Διαμαντής Διαμαντίδης

Ανδρέας Μαρτίνος

Ανδρέας Μαρτίνος

Δημήτρης Προκοπίου

Νικόλας Τσάκος

Γιώργος Προκοπίου

Νικόλας Μαρτίνος

Δημήτρης Προκοπίου

Νικόλας Ιγγλέσης

Διαμαντής Διαμαντίδης

Βαρδής Βαρδινογιάννης

Διαμαντής Διαμαντίδης

Βαρδής Βαρδινογιάννης

Νικόλας Τσάκος

Άννα Αγγελικούση

Οικογένεια Αλαφούζου

Χάρης Βαφειάς

Θανάσης Μαρτίνος

Θανάσης Μαρτίνος

Οικογένεια Αλαφούζου

Αντώνης Κομνηνός

Χάρης Βαφειάς

Αδαμάντιος Πολέμης

Μαρία Αγγελικούση

Σταύρος Λιβανός

Δημ. Παπαδημητρίου

Πηγή: Russian Tanker Tracker, MarineTraffic, Equasis

Διαχείριση δεδομένων: Σωτήρης Σιδέρης, Κωνσταντίνα Μαλτεπιώτη / Reporters United

Οι Έλληνες εφοπλιστές με τις μεγαλύτερες μεταφορές

πετρελαίου και αερίου από τη Ρωσία

Ο πίνακας αποτυπώνει ανά μήνα και μετρικούς τόνους (ΜΤ) τους Έλληνες πλοιοκτήτες με τις

μεγαλύτερες μεταφορές ορυκτών καυσίμων από τα λιμάνια της Ρωσίας την περίοδο

9 Μαρτίου-30 Ιουνίου.

Μάιος: 15.1MT

Απρ: 14.4MT

Συνολικό φορτίο

9-31 Μαρ: 8.3MT

Ιούνιος: 7.9MT

Γ. Οικονόμου

Γ. Προκοπίου

Γ. Οικονόμου

Ν. Μαρτίνος

Δ. Διαμαντίδης

Α. Μαρτίνος

Α. Μαρτίνος

Ε. Προκοπίου

Ν. Τσάκος

Γ. Προκοπίου

Ν. Μαρτίνος

Ε. Προκοπίου

Ν. Ιγγλέσης

Δ. Διαμαντίδης

Β. Βαρδινογιάννης

Δ. Διαμαντίδης

Β. Βαρδινογιάννης

Ν. Τσάκος

A. Αγγελικούση

Οικ. Αλαφούζου

Χ. Βαφειάς

Θ. Μαρτίνος

Θ. Μαρτίνος

Οικ. Αλαφούζου

Α. Κομνηνός

Χ. Βαφειάς

Α. Πολέμης

Μ. Αγγελικούση

Σ. Λιβανός

Δ. Παπαδημητρίου

Πηγές: Russian Tanker Tracker, MarineTraffic, Equasis

Διαχείριση δεδομένων: Σωτήρης Σιδέρης, Κωνσταντίνα Μαλτεπιώτη / Reporters United

Ναυλώσεις πριν τον πόλεμο

Όπως είχαμε αναφέρει και στην πρώτη έκδοση του Ανιχνευτή Τάνκερ, ορισμένα τάνκερ ενδέχεται να εκτελούν δρομολόγια βάσει χρονοναυλώσεων (time charters) που συμφωνήθηκαν με τη Μόσχα πριν από την έναρξη του πολέμου. Άλλα, αντιθέτως, μεταφέρουν φορτία με ναυλώσεις spot, δηλαδή για ένα μόνο δρομολόγιο, συνεπώς πρόκειται για ναυλώσεις που αποφασίστηκαν μετά την έναρξη του πολέμου.

Αφήστε μια απάντηση